Sunday, May 10, 2009

**BiNGkisaN SeOraNg ANak BuaT IBu**


Hari ini 10 Mei 2009 adlah sambutan 'Hari Ibu Sedunia'.
Masing2 akn sibuk untuk mengucapkan 'selamat hari ibu'&tak kurang gak yang buat sambutan @memberi hadiah untuk ibu tersayang.


Tetiba ku terkenang akn segala pengorbanan ibuku&
terpanggil untk mencoretkan sesuatu,
"Mak" itulah panggilan mesraku kpd insan yang sgt istimewa dlm hidupku. Dialah insan yang telah bersusah payah membesarkanku &adik beradik seramai 12orang. erm mungkin ada yg terkejut dgn bilangan adik beradikku yg agk ramai. tapi itulah hakikatnya..
Alhamdulillah rezeki kurniaan Allah s.w.t.sebenarnya kami ada 14 beradik tapi Allah s.w.t terlebih dahulu menjemput akk&abgku sebelum aku sempat mengenali mereka. Moga Allah s.w.t merahmati mereka.Bila dibayangkan mcmanelah mak&abah mendidik kami yg 12 beradik,
yang bermacam2 ragam&karenah.aku tak nafikan aku agak manja&nakal sewaktu kecik tapi bile dh besar kurang ckit kot.eh iyeke dh kurang???hehehe.ops no komen.....


Dlm kegembiraan kami sekeluarga melayari hidup,dugaan besar telah menimpa kami...
Tanggal 17Mei 2004 abah yg kami sayang telah pergi menghadap Illahi. betapa sedih rasa diri ini krn tidak dpt menghadap abah disaat2 akhirnya. wkt itu gak aku sedang berperang dgn imtihan di Maahad Pontian.

Mlm itu aku tidak dpt melelapkan mata.sok aku nk exam madah adab nusus tapi apa yg aku baca sume xmelekat.ntahlah rasa semacam je mlm ni.smpi habis wkt prep keadaan aku sebegitu.Mlm bile kwn2 lain sudh dibuai mimpi,kugagahi juga hati ini untuk menelaah dgn berbekalkan lampu koridor...aku cuba juga sedaya mungkin wlupn resah di hatiku hanya Allah shj yg tahu.serba xkena,aku berbaring kekiri,kekanan.penat berbaring,aku duduk pula.penat duduk aku berdiri n berjalan2 di keliling katilku. Bila kulihat jam sudah menunjukkan pkul 4 aku segera ke blik air,mandi n berwudhuk.kejap lg pasti kwn2 lain akn bngun.Kubermunajat&mengadu pada Allah supaya menghilangkan resah di hati ini.


Pagi itu,kugagahi diri untk menghadapi exam.ntah ape ntah yg aku jwb,tawakkal ajelah.balik dr exam ade sorng adik memberitahu akkku telefon dr kg.Masa itu aku sudah mulai berdebar.bermacam persoalan bermain di minda ini. Aku bergegas ke "public phone" untk menelefon rumah. Kak long yg angkat wkt 2. Pada mulanya kak long buat biasa tapi tetiba dia menangis&menyebut "Abah".YA Allah,perkara yg kujangka benar2 telah terjadi,betulkah ini??ku terkulai layu&tidak dpt menahan air mata ini dr gugur.


Bila sampai di rumah ku melihat sekujur tubuh kaku di pembaringan. Hatiku bertanya lg,betulkah itu abah?adakah aku bermimpi?ye aku perlu menerima hakikat bahawa abah telah pergi buat selamanya meninggalkan kami.Kulihat mak menitiskan air mata,bertambah luluh hatiku.. kutitipkan doa buat Abahku tersayang


Ya Allah,

Kau ampunilah segala dosa abahku,

Maafkanlah segala kesalahannya,

Muliakanlah kedatangannya,

Luaskanlah tempatnya,

Terimalah kebaikannya,

Hapuskanlah keburukannya,

Dengan Rahmat KAsih Sayangmu,

Amin Ya Rabb...


Selang 2 hari pemergian arwah abah,nenek ku pula dijemput Illahi. Ya Allah, dugaan apakah ini. Aku lihat mak, tenang sahaja wlupn ku tahu di hatinya penuh duka,kehilangan suami&ibu dlm wkt terdekat. aku pn perlu mengagahkan diri. Selepas itu,hanya atuk sahajalah tempat mak mengadu&berharap kasih. Akan tetapi kusangka panas sampai ke petang,rupanya hujan di tengah hari. Kurang 2 bln pemergian arwah abah&arwah nenek,Atuk pulak pergi menyahut panggilan Illahi. MasyaAllah, hanya lafaz itu yg dpt kuungkapkan. kami kehilangan 3 orang tersayang dlm wkt yg singkat. tapi aku perlu lebih memikirkan hati mak. aku tahu,aku kene kuat&mak memerlukan sokongan aku&ank yg lain...
Ya Allah, kau tenangkan hati ibuku ya Allah..


setelah itu,mak lah bersush payah mendidik kami, menghadapi karenah anak2 yg kadangkala mengembirakan&adakala memilukan. Aku pn tidak kurang juga..Wlubagaimanapun kucuba sedaya upaya untk membuat mak gembira wlu ku tahu apa yg kulakukan tak setanding pengorbanan mak selama ini.

Mak,kusanjung tinggi kesabaranmu menghadapi karenah anak-anakmu ini.Maafkan diri ini andai mengguris hatimu.


Ya Allah Ya Rahman,

Kau bahagiakanlah hidup ibuku,

Panjangkanlah umurnya,

Tabahkanlah hatinya dlm menghadapi karenah anak2nya,

Kau rahmatilah hidupnya dunia&akhirat,

Amin Ya Rabb....
Mak,sempena hari ibu ni.kutitipkan sebuah lagu untuk u

LAFAZ YANG TERSIMPAN

Luluh hatiku yang sayu
Menatap wajahmu tenang dalam lena
Kasih zahirkan laku
Sedangkan bibirku jauh dari lafaznya

Dan raut tuamu membekas jiwaku
Meredakan rindu mendamaikan kalbu
Tak mungkin kutemu iras sentuhanmu
Biarpun kuredah seluruh dunia
Mencari gantimu

Betapa sukarnya menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanya sekadar tingkah
Cuma ungkapan kebisuan yang melindungkan kalimah rahsia

Masih kubiarkan waktu
Melarikan lafaz kasihku padamu
Mengapakah sukar menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanyalah sekadar tingkah
Cumalah ungkapan bisu kalimah rahsia

Apakah yang hilang andai dilisankan
Bait penghargaan penuh kejujuran
Tak mungkin terlihat cinta yang merona
Jika hanya renungan mata yang bersuara
Bukan tutur kata

Tiada lagi ertinya pengucapan
Andai akhir nafas di hujung helaan
Sebelum mata rapat terpejam
Usah biar kehilangan
Menggantikan lafaz yang tersimpan


0 comments:

Followers

Blog Archive

FEEDJIT Live Traffic Feed

  © Blogger template 'Personal Blog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP