Friday, October 17, 2008

Negara Islam Haramkan Hijab (Tudung)




Kemelut memakai tudung atau hijab bagi Muslimah semakin menjadi-jadi dibangkitkan golongan anti-Islam termasuk di Turki, Tunisia dan Morocco. Apa yang diperlakukan oleh Perancis misalnya yang melarang para pelajarnya memakai tudung di sekolah adalah sesuatu yang bertentangan dengan hak-hak orang Islam melaksanakan tuntutan agama mereka. Hal ini juga berlaku di Singapura yang melarang murid sekolah rendah memakai tudung ke sekolah.

Turki sebagai contoh telah mengharamkan pemakaian hijab bagi wanita di negaranya. Turki adalah Negara Islam yang mengamalkan Sekularisme yang dipelopori oleh Kamal Atartuk yang di anggap ’Bapa Turki Moden’. Hijab telah diharamkan kepada kakitangan kerajaan malah terdapat laporan mengatakan wanita tidak akan diberikan rawatan perubatan kerana memakai hijab. Ramai pelajar tidak dibenarkan meneruskan pengajian dan para siswi universiti kerajaan tidak diberi kelulusan peperiksaan hanya kerana mereka memakai hijab. Sebuah lagi Negara Islam yang mengharamkan pemakaian hijab ialah Tunisia. Undang-undang di sana menyifatkan hijab sebagai ’pakaian persengketaan’. Murid dan siswi dilarang oleh kerajaan untuk masuk ke sekolah dan institusi pendidikan hanya kerana mereka memakai hijab. Semua gerakan ini bertujuan untuk kepentingan Barat supaya umat Islam meninggalkan nilai Islam dan mengamalkan nilai mereka. Lantaran itu, seluruh umat Islam hendaklah tetap bersabar, perkukuh dan menetapkan iman serta secara bijak berusaha menangkis segala serangan dari anti-anti Islam ini.

2 comments:

Anonymous October 22, 2008 at 3:12 AM  

assalammualaikum...
Alhamdulillah,Tahniah dan Syabas kepada saudari atas perkongsian ini,sedikit sebanyak bertambah jua ilmu saya insyallah,semog penulisan anda ini mencapai matlamat untuk menyebar dakwah dan maklumat.....

syukran

Faizah Mulus October 23, 2008 at 10:32 PM  

assalamualaikum wbt
nice page.. emm, pasal pemakaian tudung ni mmg isu yang biasa dan ia bknnya luar biasa. tapi apa yang penting disini ialah bagaimana pegangan akidah kita??
kalau pun kita pakai tudung tapi lakukan kejahatan.....tiada gunanya juga. so, skrg ni kita tanya diri sendiri, bagaimana diri kita. sebaiknya jgn sibuk bangkit isu tidak btudung sedangkan banyak lagi isu yang kita perlu ambil peduli. wallahu a'lam

Followers

Blog Archive

FEEDJIT Live Traffic Feed

  © Blogger template 'Personal Blog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP