Wednesday, October 15, 2008

Keistimewaan Membaca Dan Membudayakan al-Quran

Al-Quran merupakan kitab petunjuk kepada seluruh umat manusia, khasnya bagi orang yang bertaqwa. Ia diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. Sebagai umat Islam, kitalah yang harus mendalami dan memahami isi kandungannya. Di antara cara yang boleh membantu supaya umat Islam terus menghayati al-Quran adalah dengan menjelaskan fadhilat-fadhilat dan kelebihan al-Quran. Antara keistimewaannya ialah:
1) al-Quran merupakan pemberi syafaat pada hari kiamat
2) Orang yang membaca al-Quran akan bersama para malaikat
3) Mendapat ribuan kebajikan.
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang membaca satu huruf daripada kitab Allah, akan mendapat satu kebaikan. Setiap kebaikan digandakan menjadi sepuluh kali ganda. Aku tidak mengatakan Alif Lam Miim itu satu huruf tetapi Alif itu satu huruf, Lam itu satu huruf dan Miim itu satu huruf." (HR Imam At-Tirmizi)
Orang yang membaca al-Quran juga akan mendapat keistimewaan antaranya:
1) Di dunia
Mereka sentiasa dengan pembacaan dan meraka adalah manusia terpilih, diangkat darjat oleh Allah s.w.t
2) Peribadinya
Memperoleh ketenangan dengan cahaya Allah s.w.t dan sentiasa mentaati perintah Allah s.w.t serta meninggalkan laranganNya.
3) Rumahnya
Dilihat oleh penduduk langit seperti mana penduduk di bumi melihat bintang-bintang, rumahnya dipenuhi cahaya yang meliputi keluarganya serta malaikat hadir ke rumahnya
4) Di Akhirat
Al-Quran akan menjadi syafaat untuknya, dia bersama para malaikat, diangkat darjatnya ke syurga, peringkat demi peringkat.
Begitulah antara kelebihan al-Quran dan orang yang membacanya. semoga kita tergolong di dalam orang yang mendapat rahmat Allah s.w.t

0 comments:

Followers

Blog Archive

FEEDJIT Live Traffic Feed

  © Blogger template 'Personal Blog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP